Mondelinge taal stimuleren in elke les: 25 technieken en leerkrachtvaardigheden

Mondelinge taal is méér dan een optelsom van praten en luisteren. In onderwijsonderzoek komt het steeds terug als belangrijke voorspeller van schoolsucces (zie o.a. Chow & Ekholm (2019), Einarsdóttir et al (2016), Gibson et al (2020). Dit is niet vreemd: mondelinge taal vervult een sleutelrol in het leren. Leerlingen hebben taal nodig om nieuwe leerinhouden te begrijpen, hun ideeën onder woorden te brengen en om actief deel te nemen aan de klas. Bovendien vormt mondelinge taal de basis voor lees- en schrijfvaardigheid, die op hun beurt onmisbaar zijn voor succes in vrijwel alle schoolse domeinen. Taal fungeert daarbij als cognitief gereedschap om te plannen, te redeneren en gedachten te organiseren.

Lees meer »

Helpt het maken van aantekeningen bij wereldoriëntatie?

Moet je basisschoolleerlingen aantekeningen laten maken tijdens de les wereldoriëntatie? En zo ja… hoe? In dit artikel lees je hoe je de coderingsfunctie (het effect van aantekeningen maken tijdens de les) het meest kansrijk kunt benutten. De opslagfunctie (later teruglezen voor een toets) wordt in dit artikel niet besproken.

Lees meer »

Kort: Wat is het Expertise Reversal Effect?

In dit artikel lees je wat het Expertise Reversal Effect is: waarom uitleg, voorbeelden en stappenplannen die beginners helpen, bij gevorderde leerlingen juist kunnen tegenwerken. Het artikeltje laat zien  waarom goed lesgeven vraagt om precies weten wanneer je moet sturen — en wanneer loslaten.

Lees meer »

Wat is Onderwijskwaliteit?

In dit artikel verken je wat onderwijskwaliteit precies kan betekenen. Je leest over verschillende perspectieven op goed onderwijs, van tevredenheid en effectiviteit tot gelijkheid en professionele standaarden. Ook ontdek je hoe onderzoek onderwijskwaliteit wereldwijd in kaart brengt, wat kan helpen bij het kiezen en formuleren van eigen kwaliteitsindicatoren. die passen bij de visie van jouw school. 

Lees meer »