Het rekenonderwijs is niet zwart-wit

Moeten leerlingen eerst begrijpen wat ze doen, of eerst leren hoe ze het doen? Achter veel gesprekken die we voeren over didactische modellen, rekenmethodes en instructievormen schuilt éigenlijk ook vooral een vraag over kennistypes.

Lees meer »

Betekenisvol klokkijken

In dit artikel lees je hoe kinderen betekenisvol leren klokkijken – van het ontwikkelen van tijdsbesef tot het begrijpen van de relatie tussen uren en minuten. Je ontdekt waarom het helpt om te starten met één wijzer, hoe je begrip boven oefenen plaatst en hoe ouders thuis kunnen bijdragen aan het leren lezen én begrijpen van tijd.

Lees meer »

De taal van de rekenles

In dit artikel lees je hoe taal en rekenen met elkaar samenhangen. Je ontdekt waarom juist de wiskundetaal – woorden als meer, naast en verschil – zo belangrijk is voor rekenontwikkeling, en hoe je als leerkracht deze taal bewust kunt inzetten om het wiskundig denken van leerlingen te versterken..

Lees meer »

Rekenen onder tijdsdruk: moet je dat wel of niet doen?

In dit artikel bespreek ik de vraag of het verstandig is om rekenfeiten onder tijdsdruk te oefenen. Ik leg uit waarom tempo-oefeningen soms averechts werken, hoe je rekenangst kunt voorkomen en wanneer tijdsdruk juist wél kan helpen om het geheugen te versterken. Ook geef ik praktische tips om automatiseren betekenisvol en motiverend vorm te geven in de klas.

Lees meer »

Meetkundelessen skippen? Misschien toch maar niet!

In dit artikel vertel ik waarom meetkunde onmisbaar is in het basisonderwijs. Ik bespreek hoe ruimtelijk inzicht niet alleen bijdraagt aan wiskundige prestaties, maar ook aan kansengelijkheid, creativiteit en redenerend denken. Daarnaast laat ik zien hoe je met het Van Hiele-model kunt observeren waar leerlingen staan en hoe je hun meetkundig denken stap voor stap kunt verdiepen.

Lees meer »

Sleutelwoordstrategie: waarom die niet werkt

In dit artikel leg ik uit wat de sleutelwoordstrategie is en waarom deze aanpak, hoewel goed bedoeld, vaak averechts werkt. Ik bespreek hoe het zoeken naar ‘rekenwoorden’ leidt tot oppervlakkig denken, en welke alternatieven juist helpen om echt begrip en probleemoplossend vermogen bij leerlingen te versterken.

Lees meer »