Aangeleerde Hulpeloosheid in het Basisonderwijs

Soms zie je het gebeuren: een leerling die bij het minste tegenslag opgeeft, die zegt “ik kan het toch niet”, of die wacht tot jij het oplost. Misschien denk je dat het gewoon luiheid is, maar vaak zit er iets diepers achter, een gevoel van machteloosheid dat met elk falen groeit.

Lees meer »

Vriendschap op de Basisschool

In dit artikel vertel ik over de betekenis en ontwikkeling van vriendschappen op de basisschool. Ik leg uit hoe kinderen sociale relaties vormen, wat hen populair of juist impopulair maakt en hoe we als leerkrachten kunnen bijdragen aan gezonde, ondersteunende vriendschappen in de klas.

Lees meer »

Werken met niveaugroepen

In dit artikel ga ik in op het werken met niveaugroepen in het basisonderwijs. Ik bespreek wat onderzoek zegt over de effecten op leeropbrengsten, motivatie en zelfvertrouwen van leerlingen. Ook geef ik praktische suggesties om, als je met niveaugroepen werkt, dit op een flexibele en zorgvuldige manier te doen zodat elk kind gelijke kansen blijft houden.

Lees meer »

Wat te doen met de stille leerling?

Hoe herken je leerlingen die in een patroon van aangeleerde hulpeloosheid vastzitten, en belangrijker nog: hoe help je ze daaruit? In dit artikel leg ik  uit wat aangeleerde hulpeloosheid is, waar het vandaan komt en hoe je als leraar stap voor stap het zelfvertrouwen en eigenaarschap van leerlingen kunt versterken.

Lees meer »